Algemeen
Nee, dat kan niet. Het is belangrijk dat u eerst belt met de spoedpost.
Hinderlijke maar niet spoedeisende klachten kunnen wachten tot het eerstvolgende spreekuur van de eigen huisarts of zijn/haar vervanger.
Herhalingsrecepten voor niet-dringende medicijnen worden niet door ons uitgeschreven.
Het mag geen reden zijn om de spoedpost te raadplegen, wanneer u overdag geen tijd heeft uw eigen huisarts te bezoeken.
De spoedpost is er ook niet voor het geven van een second opinion.
De spoedpost Utrecht Stad biedt spoedeisende huisartsenzorg aan inwoners van Utrecht Stad en de volgende dorpen:
- Westbroek
- Groenekan
- Maartendijk
Dit betreft specifiek de volgende postcodes:
- 3511 t/m 3528,
- 3531 t/m 3534,
- 3541 (alleen Jan Wolkersingel),
- 3542 (vanaf 1 januari 2024 valt dit gebied onder Huisartsenspoedpost Noordwest-Utrecht in het St Antonius Leidsche Rijn)
- 3551 t/m 3555,
- 3561 t/m 3566,
- 3571 t/m 3573,
- 3581 t/m 3585,
- 3615,
- 3737,
- 3738
Huisartsenzorg is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar. Op werkdagen kunnen patiënten overdag terecht bij hun eigen huisarts. Maar soms kan een zorgvraag niet wachten tot de volgende werkdag. Met dergelijke klachten kan de patiënt ’s avonds, ’s nachts en in het weekend terecht bij de spoedpost.
Huisartsenposten hebben zich in hun ruim vijftienjarig bestaan ontwikkeld van een waarneemorganisatie van en voor huisartsen naar de poortwachter tot de acute eerstelijnszorg. Middels triage (het bepalen van de urgentie van de zorgvraag) worden op deze spoedposten alleen die patiënten doorverwezen die acuut specialistische zorg nodig hebben en wordt onnodige dure zorg voorkomen.
De meeste spoedposten zijn, als er een ziekenhuis in de buurt is, gelegen in of direct bij dat ziekenhuis. Met het ziekenhuis, maar ook met de GGZ, de ouderenzorg en uiteraard de ambulancezorg is sprake van samenwerking in de acute zorgketen.
Triage is het bepalen van de urgentie en van de vervolgactie: moet u op basis van uw klacht snel gezien worden op de spoedpost of kan het ook de volgende dag bij uw eigen huisarts.
Onze ruim triagisten zijn gediplomeerde hulpverleners (veelal doktersassistenten) die speciaal zijn opgeleid om patiënten de juiste zorg te verlenen, op het juiste moment, op de juiste plek, door de juiste zorgverlener.
Nadat de triagist heeft vastgesteld dat er geen sprake is van direct levensgevaar (ABCD-check) stelt hij of zij een aantal vragen. Ondersteund door het Nederlands Triage Systeem (NTS) indiceert de triagist de urgentie. Op basis hiervan wordt de vervolgactie bepaald; een zelfzorgadvies, een telefonisch consult met de huisarts, een consult op de spoedpost huisartsen of een visite.
De adviezen van de triagist worden door de dienstdoende regiearts geverifieerd.
Ja, triagisten zijn speciaal opgeleid om snel te beoordelen hoe ernstig uw klacht is. U kunt vertrouwen op hun deskundigheid. Medische adviezen worden altijd gecontroleerd door de dienstdoende huisarts.
Ja, uw eigen huisarts krijgt een kort verslag van uw klachten en het advies dat u heeft gekregen.
Afspraken/wachttijden
Juist bij spoedeisende klachten is het belangrijk dat u snel de juiste hulp krijgt. Wat er nodig is, kan het snelst telefonisch worden vastgesteld.
Nee, de huisartsenpost is er alleen voor spoedeisende hulp.
Kosten
Ja, hulp door de huisartsenpost zit in de basisverzekering. Daarom is het belangrijk dat u uw verzekeringspasje bij de hand heeft.
Elke zorgverzekeraar vergoedt de behandelingen van de huisartsenpost / spoedpost huisartsen. Deze kosten worden niet van uw eigen risico afgetrokken.
2024
Vanaf 1 januari 2024 tot 1 januari 2025 gelden onderstaande tarieven:
Alleen telefonisch consult: € 35,00
Consult op de huisartsenpost: € 233,25
Visite aan huis: € 349,88
De tarieven worden vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zijn kostendekkend.
Alle contacten waarin een medisch oordeel wordt gegeven moeten wij in rekening brengen. Adviezen die door een triagist worden gegeven worden achteraf gecontroleerd door de regiearts. Het is dus mogelijk dat u zelf geen contact heeft gehad met een huisarts, maar toch een rekening krijgt voor een telefonisch consult.
2025
Vanaf 1 januari 2025 tot 1 januari 2026 gelden onderstaande tarieven:
Alleen telefonisch consult: € 35,00
Consult op de huisartsenpost: € 284,40
Visite aan huis: € 426,61
Per 1 januari 2026
Vanaf 1 januari 2026 gelden onderstaande tarieven:
Alleen telefonisch consult: € 35,00
Consult op de huisartsenpost: € 277,63
Visite aan huis: € 416,45
De tarieven worden vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zijn kostendekkend.
Alle contacten waarin een medisch oordeel wordt gegeven moeten wij in rekening brengen. Adviezen die door een triagist worden gegeven worden achteraf gecontroleerd door de regiearts. Het is dus mogelijk dat u zelf geen contact heeft gehad met een huisarts, maar toch een rekening krijgt voor een telefonisch consult.
Medicijnen
Een huisartsenpost mag geen medicatie verstrekken. Als dat nodig is krijgt u een recept waarmee u naar de dienstapotheek kunt gaan.
In dringende gevallen kan de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijven. U krijgt dan een overbruggingsrecept, zodat u voldoende medicijnen heeft tot uw eigen huisarts weer spreekuur heeft.
Er is bij de Spoedpost Utrecht stad een apotheek gevestigd met dezelfde openingstijden als de huisartsenpost.
Privacy
Deze informatie kunt u terugvinden in onze privacyverklaring.
De spoedpost huisartsen neemt alle gesprekken op voor evaluatiedoeleinden, maar ook om bij een mogelijke fout of klacht de precieze gang van zaken te kunnen achterhalen.
Deze opnames worden maximaal vijf jaar bewaard, waarna ze worden vernietigd. Binnen de spoedpost gelden strenge regels voor het opnieuw afluisteren van gesprekken.
Deze regels zijn vastgelegd in een protocol.
De spoedpost is verplicht zorgvuldige aantekeningen van de hulpvraag van de patiënt, de geboden zorg, verwijzing, medicatie of nazorg in een dossier vast te leggen.
Van uw contact met de spoedpost stuurt de spoedpost een waarneembericht naar uw eigen huisarts en deze neemt dit op in uw medisch dossier.
Voor het inzien van een samenvatting van uw dossier op de spoedpost huisartsen geeft u expliciet toestemming aan uw huisarts, apotheker en de dienstapotheek.
Het delen van gegevens bespaart kostbare tijd en voorkomt mogelijke fouten. Dit delen gebeurt via het Landelijk Schakelpunt (LSP).
Uw medische gegevens worden niet centraal opgeslagen. Zij blijven bewaard op de computers van uw huisarts en apotheek. Als u nog geen toestemming heeft verleend aan uw huisarts kunt u dat doen door uw huisarts een toestemmingsformulier te vragen of door het online te regelen via www.ikgeeftoestemming.nl.